På senare tid har ett par svenska musikhandlare på Internet börjat erbjuda sina kunder att köpa nedladdningsbar digital musik. Detta är ett väldig riskfylld affärsidé, mest på grund av två anledningar.
Den första är att om man ger sig in i den digitala musikförsäljningen måste man som företag inse att man konkurrerar med alla andra aktörer på samma marknad. Eftersom den aktuella marknaden för digital musikförsäljning är Internet betyder det att man konkurrerar med aktörer från hela världen. Bland dessa aktörer är Apples iTunes Music Store, MSN Music, Virgin Digital och många andra. Om man ser på prissättningen på till exempel iTunes så är den långt under de svenska priserna (skillnaden kan vara ända upp till 50% med dagens dollarkurs). Jag själv kommer att köpa min låt där den är billigast, eftersom produkten är identisk oavsett från vilken sajt jag köper den.
Den andra är de undermåliga licensrättigheterna. Dessa licensrättigheter ser olika ut beroende på vilka avtal man har med skivbolagen. Till exempel köper man sin låt från CDON.com får man ladda ner låten till sin Ipod endast tre gånger. Detta är dock inte ett specifikt problem för de svenska aktörerna utan ett problem för hela den digitala musikförsäljningen. De svenska aktörerna har dock enligt min mening lite sämre avtal än till exempel Apples Itunes. Licensrättigheterna måste helt enkelt förbättras avsevärt för konsumenterna för att försäljningen skall komma igång ordentligt.
Jag tycker ändå att det är starkt vågat av de svenska handlarna att ge sig in i den här karusellen. För en karusell är det, tro mig, frågan är vem som kommer att bli åksjuk.