Debatten om reklambudskap förorenar det publika rummet eller inte har varit på tapeten ganska länge. Reclaim the Streets rörelsen är en direkt reaktion mot just detta. Exponering av varumärken i det publika rummet kan verka en modern företeelse, men så är inte fallet. I det antika grekland var det populärt för rika personer att skänka gåvor till städerna (i form av kolonner, statyer, och byggnader) och få sitt namn inhugget i marmor. På den tiden existerade inte dagens multinationella konglomerat med sina jättevarumärken. Utan det var ens eget namn och familj som var varumärket. Man kan lugnt bestå att deras ”kampanjer” har hållit i sig, tänk dig att efter mer än 2000 år kan man fortfarande läsa på en kolonn i grekland att Megakles av Rhamnous har skänkt den här gåvan till staden Rhamnous. Vilket av dagens varumärke klarar en exponering på över 2000 år? Min gissning är att de i framtiden kommer i sin höjd att synas på ett dammigt museum eller i någon bok för gamla kampanjer, men absolut inte i det publika rummet. Dagens budskap i det publika rummet är inte alls långsiktiga som man kan tro, detta av främst tre anledningar:
Det som kommer att ändras i framtiden, enligt min mening, är att budskapen kommer att bli flera men samtidigt få en kortare livslängd. Nu undrar jag istället vad motsvarigheten till antikens Reclaim the Streets rörelse höll på med egentligen, för jag kan med säkerhet säga att deras uppdrag misslyckades totalt.