När jag köpte min första riktiga TV för 8 år sen, räckte det med endast en apparat till TV:en, nämligen videon. Sen dess har det blivit en DVD-spelare, digital parabolmottagare, en spelkonsol och jag funderar starkt på att skaffa en digitalbox för marksänd TV. Inom den närmsta framtiden förväntar jag mig att en TiVo liknande tjänst släpps i Sverige, då behöver man en box till. För TiVo måste man bara ha.
Det är inte en TV-bänk man behöver hemma i vardagsrummet längre, utan en garderob. Hur i hela världen skall man få plats med alla dessa apparater? De blir ju fler och fler för varje år som går.
Men håll ut gott folk, om Microsoft och Sony får bestämma så är lösningen nära. Vilka är de smartaste apparaterna som de flesta av oss äger? Jo, nämligen datorn och spelkonsolen. En stationär dator är inte speciellt snygg i vardagsrummet, tro mig jag har testat. Men en spelkonsol kan man gömma i TV-bänken på ett bra sätt, den är ju trots allt formgiven för att passa in i vardagsrummet.
De nya spelkonsolerna som kommer att släppas inom ett år har grymt bra prestanda jämfört med alla andra dumma hemapparater. Dessa spelkonsoler skall kunna tillfredsställa alla behov som en konsument har för sin TV-soffakonsumtion.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, kan jag redan idag använda min spelkonsol till att titta på streamad video och DVD filmer, lyssna på radio och spela.
Enligt min mening kommer möjligheterna att konsumera innehåll med de nya spelkonsolerna att öka. Microsoft och Sony bara väntar på att ta över våra vardagsrum med deras innehållstjänster. Sony äger redan en massa innehållsproducenter, Microsoft allierar sig med andra. Det enda som dessa jättebolag saknar är en egen smart apparat som de kan fylla upp sina tjänster med till sista kilobyte. Fram tills nästa år det vill säga, för då blir det fart i rutan!
Och tro inte att det här kommer att vara gratis. Vi kommer med all säkerhet att få möjlighet att göra rätt för oss och betala för det vi konsumerar.
Blir detta då verklighet redan från dag ett? Antagligen inte. Vi kommer att få se en successiv ökning av dessa tjänster. Till en början kommer gratis tjänsterna att dominera, såsom Internetradio, musikvideos och om vi har tur, kommunikationstjänster. Sen kommer det att börja svida i plånboken, för tjänster som vi konsumenter är villiga att betala för, har dessa bolag ganska gott om. Men det kan jag skriva om någon annan gång…