I dagarna släpptes bilspelet Gran Turismo 4 som enligt många är det bästa bilspelet som någonsin tillverkats. Ryktena om vilka banor som ingår, hur bra grafiken kommer att bli och vilka bilmodeller som skall vara med har florerat på nätet i flera månader. Till många svenskars glädje har både SAAB och Volvo haft bilmodeller med i en inofficiell lista som har varit på vift i många spelsajter.
När spelet väl släpptes fanns Volvo med, men dock inte SAAB. Idag kunder jag läsa i en artikel på aftonbladet där SAABs informationschef säger att det blev förfrågade om att få vara med men att det kan finnas många anledningar till att de inte är och säger vidare: – Jag tror inte att vi säljer fler bilar för att vi är med i ett bilspel.
Bygger SAAB varumärkeskännedom på detta sätt? Jag undrar vad deras marknadsavdelning tycker om det uttalandet och om faktumet att de inte har en enda bilmodell i spelet?
När jag var ung, var det populärt med bilkortspel, där man kunde jämföra olika bilars prestanda mot varandra. Då drömde jag om att kanske någon gång i framtiden kunna bli en lycklig bilägare (helst av den grymmaste bilmodellen som var med i kortleken). Nu kan man istället köra alla dessa häftiga bilar, snöa in sig på fakta, ändra färg på karossen, byta däck och massa annat som är roligt för virtuella bilägare. På så sätt bygger alla dessa bilmärken en lojalitet mot sina potentiella kunder.
Gran Turismo förväntas vara det mest säljande bilspelet under 2005, de tidigare tre titlarna har sålts i över 38 miljoner exemplar och tusentals ungdomar har spekulerat om vilka bilmodeller som skall vara med i spelet. Tusentals ungdomar som om några år själva kommer att vilja köpa en bil men kan inte "äga" en SAAB i spelet. Starkt jobbat SAAB, vad bjuder ni på härnäst?