Föreningssparbanken är i full gång med en kampanj för rådgivning av privatpersoners pensionssparande. Syftet är att boka möte med potentiella kunder och sälja in Roburs (dotterbolag till Föreningssparbanken) fonder. Att förvalta pensionspengar är big business för banker och rena fondbolag, ju fler man lockar till dina fonder desto mer pengar tjänar man. Det som är intressant i den här kampanjen är att man får en värdecheck på 200 kronor när man bokar in ett möte med en rådgivare. Kampanjen går under namnet ”Får jag bjuda dig på middag?”. Ett katchigt och uppseendeväckande namn som fick i alla fall min uppmärksamhet direkt.
Föreningssparbanken verkar dock inte ha satsat fullt ut på kampanjen. De enda ställena som jag har lyckats se kampanjen är på deras bankkontor (med planscher) och deras webbplats (med en undersida, via en puff på förstasidan).
En sån här kampanj är klockren att omvalda och släppa på digitala kanaler. Tänk att du är inne på Ginza eller CDON och skall precis betala för en CD-skiva. Då får du frågan, vill du betala skivan själv eller vill du att Föreningssparbanken betalar för den? CD-skivan får du på mötet. Eller varför inte samarbeta med aftonbladets Plus tjänst, som kostar 228 kronor om året för att vara medlem. Är man inne på aftonbladet.se och vill bli medlem på Plus, kan man välja att betala själv, eller boka ett möte med Föreningssparbanken för rådgivning. Användarnamn och lösenord får du på mötet.
Jag är övertygad om att man kan göra den här kampanjen bättre på många sätt så att den får större genomslagskraft, mer uppmärksamhet och på så sätt boka fler möten med potentiella kunder. Verktygen och teknologin finns, konceptet är klockren och fungerar på digitala kanaler. Vad väntar ni på Föreningssparbanken? Eller har ni inte råd att bjuda fler kunder på middag?