Bujjo drickbuljong

Idag släpptes möjligheten att investera i en buljongprodukt som tillverkas av Scandinavian Organic, ett noterat bolag (på NGM’s Nordic MTF lista). Det kan tyckas märkligt att ett börsnoterat bolag söker kapital via crowdfunding, men så är fallet. Nedan följer en enkel analys av produkten och vad jag personligen tycker om investeringen.

Hyllplats BujjoEn av deras försäljningspunkter är 7-Eleven butikerna, så jag besökte en butik för att inhandla deras produkt Bujjo. Valet föll på en Oxe med smak av lingon och timjan, perfekt för en kall vinterdag som denna. Just nu körs en kampanj på 7-Eleven där en Bujjo kostar 25 SEK (jag tror att ordinarie pris ligger på strax under 40 SEK). Kylplaceringen var riktigt bra och produkten syntes klart och tydligt för kunden (Se bild). Exponeringen var det alltså inget fel på, vi vet dock inte om 7-eleven kommer att byta hyllplats på produkten i framtiden eller när kampanjen är slut, men jag antar det.

Förpackning och värmning
Snygg förpackning, känns ekologisk och robust. Dock lossnade den yttersta kartongbiten som håller i plastmuggen ganska enkelt från sin plats. Jag tog Bujjon från kylen och gav den till kassören som värmde den i micron, det verkar som om kassören inte hade sålt så många Bujjos hittills för att han fick läsa i förpackninganvisningen om hur man värmer upp den, han fick värma den två gånger innan den blev tillräckligt varm. När jag fick buljongen var den dock för varm för att dricka direkt och fick snällt vänta i 5 minuter innan jag tog den första klunken. Värmen hölls bra i förpackningen, upp till en halvtimme, vilket är mer än nog för att dricka upp sin buljong.

Smak och tillagning
Låt mig börja med att säga att buljongen var god, riktigt god. Jag är alltid skeptisk till färdiga rätter, men Bujjo Oxe var över förväntan. Smaken var fyllig och stark (kanske för starkt för de allra känsliga). Mina två barn (7 och 8) fick provsmaka och buljongen fick väl godkänt i betyg. Oxen innehåller lite väl mycket socker (ca 17%), men de andra två smakerna har knappt någon socker i vilket tilltalar de hälsomedvetna. Det finns en vegetarisk variant, vilket ökar målgruppen ytterligare. Smart produktspridning och riktigt god produkt.

Säsongsvara
Jag skulle vilja påstå att smakerna som finns tillgängliga just nu är höst/vinter produkter eftersom varm buljong inte är så tilltalande för kunderna under vår och sommar. Men Scandinavian Organic har kanske en vår och sommar sortiment på gång för att öka levnadstiden till året runt.

Social spridning
I deras presentation på FundedByMe så skriver de att produkten har fått stor spridning men efter lite sökningar, hittade jag två bloggar som handlar om produkten. De har ingen Facebooksida för Bojjo. På Instagram har de en produktsida Bujjosverige med 20 följare och taggen #bujjo har ett tiotal bilder som är relevanta.

Framtidsutsikter
Som jag nämnde ovan så är drickbuljong här för att stanna, nu gäller det att ta marknadsandelar och medvetandegöra konsumenterna om produkten. Utlandsetableringen är möjlig, främst för de nordiska länderna där Danska matkedjan Rema redan är kund. Scandinavian Organic verkar också ha säkrat beställningar hos matkedjor, snabbköp och mackar. Att börja sälja i England från och med tredje kvartalet 2016 är lite väl optimistiskt tycker jag, men väl i framtiden kan detta vara möjligt. Asiatiska marknaden verkar också vara intressant och jag håller med, drickbuljong är redan stort där t.ex. Misobuljong. Men jag vet för lite om det redan finns liknande produkt som Bujjo som värms direkt i koppen, drickbart under språng och ekologisk.

Ekonomi och ägarförhållanden
Så var det här med att huvudägaren är ett börsnoterat bolag. Varför går man inte till befintliga aktieägare med en nyemission för att kunna finansiera satsningen av Bujjo?

Enligt min mening finns det två anledningar, den ena är att bolaget, trots ökad försäljning senaste året, fortfarande visar minusresultat. Ekonomin är redan ansträngd vilket gör att Scandinavian Organic kommer med största sannolikhet att göra en nyemission inom snar framtid för att klara av att fortsätta med deras verksamhet. Man har helt enkelt inte råd att lansera en ny produkt och klara av den dagliga verksamheten.

Den andra anledningen är att hela crowdfundingkampanjen verkar vara en bra affär för just de befintliga ägarna av Scandinavian Organic.

Just förhållandet mellan Bujjo och Scandinavian Organic gör att det här projektet känns avstötande. Det står inte klart och tydligt i deras kommuniké men Bujjo bolaget verkar inte äga rättigheterna till själva produkten (kan läsas i följande mening: Product License Fee refers to the fee Bujjo PLC will pay to the parent company and majority shareholder, Scandinavian Organics, for the license to market and sell the Bujjo brand). Bujjo får alltså rättigheterna att marknadsföra och sälja produkten, hur ser det avtalet ut? Finns det några löptider? Kan Scandinavian Organic säga upp avtalet och börja sälja produkten själva? Hur ser rättigheterna för utlandet ut? Frågorna är plötsligt många…

Bujjo kommer också att kontraktera produktionen av Bujjo till Scandinavian Organic för åtminstone 5 år framåt, men eftersom producenten är huvudägare av Bujjo kommer de med största sannolikhet att behålla produktionskontraktet framöver också.

Bujjo kommer oundvikligen att rida på ägarens overhead vad gäller distribution och försäljning till en början, vilket inte är helt schysst mot de befintliga aktieägarna.

Och när det kommer till kritan, var ligger lojaliteten från huvudägaren? Hos Bujjo eller Scandinavian Organic? Oavsett intentionerna så uppstår det en jävsituation, jag personligen skulle aldrig försätta mig i en sådan situation frivilligt och ifrågasätter jag detta kommer nog fler att göra detsamma.

I alla fall så är erbjudandet att köpa 10% av bolaget till en värdering av €2 154 600, det verkar oklart om det är en nyemission för att tillföra kapital till Bujjo International eller en ren försäljning av aktier. Jag uppfattar det som om det är en ren försäljning.

Slutsats
Buljong är verkligen het just nu (inte bara varm alltså) och en produkt som jag tror på snabbmatsmarknaden. Bujjo är unik och redan ute på marknaden. Potentialen som produkt är stor, men jag är väldigt skeptiskt till affärsupplägget.

På plusidan:
+ Det är en riktig god produkt
+ Distributionen verkar fungera bra och de har många försäljningsställen
+ De har en bra hyllplats på 7-eleven. Jag vet inte hur de har det på övriga försäljningsställen

På minussidan:
– Huvudbolaget har en ansträngd ekonomi, dock är den noterad så kapitalet är inte långt ifrån. Kursen låg idag vid stängning på 14 SEK, årslägsta är 10,80 SEK och högsta 28,90 SEK. På 14 SEK ligger deras bolagsvärdering på 77,5 MSEK. Deras finansiella information är under all kritik (därför gillar jag inte smålistorna), all deras senaste försäljningsstatistik redovisas i procent vilket ger mig varningstecken. Sen kan man knappt räkna ut några aktuella nyckeltal utan måste förlita sig på senaste bokslut. För ett så kraftigt expansivt bolag säger det inte så mycket. Med andra ord, att göra en ekonomisk nulägesanalys av huvudbolaget är en mardröm
– Jävsituation mellan huvudägaren och Bujjo
– Bujjo verkar inte äga sin egen produkt, utan licensierar produkten av huvudägaren som också producerar produkten. Det finns dock för lite information på befintlig dokumentation för att veta exakt hur uppsättning är
– Som investerare i Bujjo, får du ingen uppsida för deras övriga produktsortiment. Väljer du dock att investera i huvudbolaget får du med hela produktportföljen.
– Säsongsbetonade produkter. Om de inte kommer fram till flera recept som kan drickas kalla

Jag personligen kommer inte att investera via crowdfundingkampanjen, dock kommer jag att följa huvudbolaget på börsen för att eventuellt investera i framtiden.


Uppdatering 20160115
Scandinavian Organic har via FundedByMe svarat på min artikel.

Påstående: Bujjo bolaget verkar inte äga rättigheterna till själva produkten etc etc
Svar: Detta är inte korrekt, men vi inser att det är dåligt uttryckt. Bujjo äger alla avtal, alla licenser, alla rättigheter, alla trademarks. Vad som menas är att SCO har en licens under fem år att tillverka Bujjo till marknadspris plus 1%. Marknadspris kan naturligtvis etableras och bestridas om det uppfattas som otjänligt. Anledningen är att SCO vill säkerställa produkt kvaliteten. Man får heller inte glömma att Bujjo ägs efter Crowdfundingen till 90% av SCO. I Sverige finns det mycket starka lagar om alla aktieägares likvärdighet. Så vad som är bra för SCO är bra för alla aktieägare i Bujjo och vice versa. Naturligtvis bidrar allt detta till lägre omkostnader för Bujjo.

Påstående: Detta verkar vara en ren försäljning av aktier.
Svar: Detta är inte korrekt. Bujjo’s publika aktiebolag formas i samma stund som crowdfundingen är avslutad och alla intäkter går oavkortat till Bujjo, inte till SCO.

I slutsats: Bujjo, inte Scandinavian Organics, äger alla rättigheter till Bujjo. De pengar som Crowdfundingen genererar går oavkortat till Bujjo, vars omkostnader är mycket låga tack vare ett generöst tillverkningsavtal med moderbolaget. Alla investeringar i maskiner, lokaler etc har redan gjorts av SCO, vilket innebär att den absolut största delen av dessa pengar som tas in genom Crowdfunding går till att driva försäljning, vilket i sin tur banar för en mycket snabb tillväxt i bolaget. Scandinavian Organics har gått från startup till etablerat, respekterat och vida spritt varumärke på två år, med full distribution i svensk dagligvaruhandel. Den bedriften är otvetydig. Ledningen på SCO är övertygade om att, med alla erfarenheter och läxor man lärt under den resan så kommer Bujjo att bli lika, om inte ännu mer, framgångsrikt.

 


Uppdatering 20170927
Scandinavian Organic har gått i konkurs. Läs mer här

 

Related Posts