Tanken med DR-reklam måste väl vara att det är riktad till mig som person. Men med erfarenhet kan jag säga att det mesta av DR-reklamen som jag får hem har felaktigt namn. Visst, mitt efternamn kan låta konstigt och vara svårt att stava till för vissa. Men i dagens högteknologiska samhälle har jag lite högre förväntningar på företagen som använder sig av DR utskick. Jag menar, hur svårt kan det vara att dubbelkolla mitt namn med något register? Eller räcker inte vanlig vett och etikett när man skall skicka en annons hem till mig? Får det se ut hur som helst? Som kund borde jag åtminstone tilltalas med mitt rätta namn. Hur skulle det se ut om min bank plötsligt kallade mig för Bengt Johansson? Eller mina arbetskollegor för Janne? Begär jag för mycket om jag efterfrågar större ödmjukhet och framför allt mer respekt som kund?
Jag har sett många sorters kombinationer av mitt efternamn såsom Maskadalis, Massdahakis, Masdakis etc. Och om inte detta skulle var nog har stavfelen smittats av på mitt förnamn. Michel som kan tyckas vara någorlunda svenskt, har jag sett som Michaella, Machali, Michelle och i många andra lustiga kombinationer.
DR företagen verkar väldigt kreativa när det gäller att komma på nya namn, men är dock inte så måna om att rikta sig till rätt person.
Det intressanta i det här är att alla DR utskick som jag får hem med felaktigt namn slänger jag oöppnade, utan undantag. Mina vänner med utländska namn likaså. Jag kan med säkerhet säga att minst hälften av mina DR utskick hamnar direkt i pappersåtervinningen. Vad tycker marknadscheferna om att deras utskick inte ens läses? Är deras investering bortkastade pengar? I många fall, skulle jag med säkerhet säga ja.
I Malmö, där jag bor, är Mohammed ett av dem vanligaste förnamnen. Vad skulle alla Mohammed tycka om de fick ett DR utskick hemskickad som var adresserad till Mullammed eller Mohamned? Skall Mohammed tvingas byta förnamn för att det skall bli rätt? Tror inte det! Med över 1 miljon utrikesföda i landet borde man inse att dagens rutiner för DR utskick är förläggande och missriktade. Det är dags att vakna upp och börja ta alla svenskar med konstiga för- och efternamn på allvar. Jag lovar, vi köper också grejer.