Jag är ICA kund och jag undrar en sak. Vad är det för skillnad mellan mig och en Coop kund? Skall jag fråga ICA det? Vad tror ni att de svarar? Skall jag fråga Coop? Vad tror ni de svarar? Eller varför inte fråga Muhameds livs som ligger runt hörnet?
Naturligtvis blir svaret ”Vi är bäst, de andra suger!”
Men då frågar jag:
– Ok, ni är bäst, bevisa det då. Ge mig de lägsta priserna, ge mig de bästa erbjudanden, ge mig den bästa servicen, ge mig, ge mig, ge mig….
Som kund vill jag få saker från ett företag där jag är kund. Det kan vara en känsla, bra service, lågt pris och andra saker som tilltalar mig. De smarta företagen ger saker som de antingen kan ta betalt för eller tjäna pengar på det långsiktigt. Det handlar om tjänst och gentjänster. Det man får måste man betala tillbaka på ett eller annat sätt.
Jag som kund säger:
– Ge mig saker! Ge mig, dränk mig i saker!
ICA säger:
– Visst, du får 50:- av oss om du handlar för 5 000:-. Förresten, du har ju pengar sparade på banken, kan du inte ha dina pengar hos oss istället? Du kan få bra ränta på dina sparpengar. Jaha, du har mobiltelefon? Men vi säljer abonnemang också. Jag vet! Teckna abonnemanget hos oss så får du 10 stycken fiskpinnar, köper du 4 mobila tjänster så får du lite remouladsås till dem också. Vill du fortfarande vara kund hos oss? Ja, klart du vill…
Jag säger:
– Ge mig, ge mig, ge mig. Jag är kund, jag vill ha, ge mig mer!
ICA säger:
– Är du fortfarande kvar? Klart du är…
En kund får alltid vad den förtjänar att få. För eller senare så är det pay back time! Vare sig man är guld- platinakund eller vilken annan metallkund som helst. Ingenting är grattis i slutändan. Jag är medveten om det men det gör mig ingenting, jag spelar med.
Nu väntar på att min mobiloperatör skall vilja ge mig saker. Skyndar de sig inte kommer jag nog inte att vara kvar länge till, jag menar vem kan motstå fiskpinnar med remouladsås?